Parempaa syömistä, parempaa oloa  

Olen ravitsemusasiantuntija, jonka osaamisalueeseen kuuluvat terveys, hyvinvointi, jaksaminen, laihdutus ja painonhallinta, liikkujan ja urheilijan ravitsemus sekä syömishäiriöt monissa muodoissaan makeanhimosta diagnosoituihin syömishäiriöihin. En tiedä paljoakaan allergioista, toiminnallisista vatsavaivoista, letkuruokinnasta ja monituisista muistakaan ravitsemuksen osa-alueista.

Keskeisenä ajatuksenani on monella tapaa syömisen suhteellistaminen. On tilanteita, joissa asiat pitää tehdä aivan nappiin ja kaikki marginaalitkin kannattaa käyttää hyväksi - ja pitää myös tietää nämä nippeliasiat. Mutta yleensä enemmän käyttöä on suhteelliselle ymmärrykselle: mikä on syömisen rooli aiheessa verrattuna muihin tekijöihin, mitkä syömistekijät ovat tärkeämpiä kuin toiset, mitä ei enää tarvita jos jokin toinen tehdään, miten muut elintapatekijät määrittävät syömisen tarvetta jne. Tätä on minun mielestäni tieto ravitsemuksesta ja syömisestä: ei pelkästään miten asiat toimivat vaan miten ne mitoittuvat toisiinsa. Vain siten voidaan yksilötasolle antaa minusta mielekästä ohjausta ja ylipäätään saada tolkkua syömisen monimutkaiseen maailmaan. Joka ei kyllä mielestäni ole monimutkainen.

Osaamisalueeni asiantuntijatehtävien ja tutkimuksen ohella teen vastaottotyötä ja pidän luentoja.

Vastaanotto

Helsingin Urheilulääkäriasema

Paasikivenkatu 4

00250 Helsinki

p. (09) 434 2100

Syömishäiriökeskus

Fredrikinkatu 20 A 10

00120 Helsinki

p. 09-566 21 98 / 040-411 54 81  

 

Ravinto ja terveys

Terveellisessä syömisessä kaiken ei tarvitse olla kunnossa. Mutta olennaisten asioiden pitää olla ja pitää tietää mitä ne ovat. Olennaiset asiat valitettavasti tuppaavat olemaan pielessä useimmilla. Suomalaisilla on varsin ruusuinen käsitys kansakuntamme terveellisestä syömisestä - valitettavasti selvästi alle 10 % meistä syö edes enimmäkseen hyvin. Eli jos intoa riittää, niin paranettavaa liki aina löytyy ihan keskeisissäkin asioissa.

  

Syömisongelmat

Syömisessä on helppoa eksyä sivuraiteille ja ruuasta tulee helposti vastustaja. Halu syödä paremmin voi ohjautua kuin vahingossa lieveilmiöihin joiden seurauksena makeanhimo, ahmimistaipumus tai selvemmät syömishäiriöt ilmenevät ja usein myös pahenevat ajan kanssa. Ratkaisut ongelmiin ovat periaatteessa yksinkertaisia mutta käytännössä hyvin vaikea nähdä omasta näkövinkkelistä ja niihin uskominen on vaikeaa. Syömisen selkeyttäminen yksin on hyvin hankalaa näissä tapauksissa ja avun hakeminen nopeuttaa vuosilla normaalistumista.

Hyvinvointi ja jaksaminen

Syömisen tehtävänä olisi tuottaa jaksamista ja hyvää oloa. Turhan usein syömistä parannellessa lopputulos on liki päinvastainen, koska elintapamuutoksia tehdessä ei aina osata kohdistaa muutoksia oikeisiin paikkoihin ja suhteuttaa niitä sopivasti. Ravinto ei voi lisätä hyvinvointia, jos syöminen ei tunnu ja maistu hyvältä.

  

Laihdutus ja painonhallinta

"Tiedän kyllä miten laihduttaa, mutta..." - tässä on lause jonka kuultuasi voit olla aika varma ettei henkilöllä ole tietoa mikä oikeasti olisi tärkeää painonhallinnassa. Laihtua voi syömällä sen verran kuin haluaa, nauttimalla ruuasta ja stressaamatta. Itse asiassa se pitää tehdä niin.

  

Liikuntaravitsemus

Urheilijoiden ja liikkujien ravitsemuksessa on monta pikkuasiaa jotka voisi loksauttaa kohdalleen. Mutta vielä tärkeämpää on varmistua ettei isoissa syömislinjauksissa ole ongelmia. Ja siellä turhan usein on. Liikkujat usein hakeutuvat tutkailemaan syömistään siinä vaiheessa kun isoja ongelmia on syntynyt - ei haittaisi tarkastella joskus asiaa silloin kun kaikki on hyvinkin.    

© 2012 Patrik Borg

  

Patrik Borg

patrik.borg(a)hula.fi

p. 040 5528316

(e-mail parempi)